داوود رشیدی و همسرش در زیر باران |
کافه سینما: در روزهای گذشته تصویر ابوالحسن داودی کارگردان سینمای ایران در شرایطی منتشر شد که او را در نشست گروهی از تهیه کنندگان سینمای ایران به عنوان یک روزهخوار تقبیح میکرد. به نظر منتشر کنندگان این عکس، اغلب در سایتهای اصولگرا، داودی در حال پیپ کشیدن به صورت علنی بوده است. حالا تصاویر تازه از زوایای دیگر، ثابت میکند که این تنها یک دفترچه بوده که به عنوان بادبزن مورد استفاده قرار گرفته است. ظاهرا سیاستبازیهای امروز در سینمای ایران با استفاده از ابزار مذهبی،عاقبت به چنین دعواهای مضحکی کشیده شده است.
بهاره رهنما و دخترش پریا
شبنم درویش و ماریه ماشاالهی
روزنامه ایران: شايد اگر از خيلي از سينمادوستان بخواهيدكه زوجهاي سينماي ايران را نام ببرند، بسياري از آنها، اين مفهوم را در سينماي ما فاقد ارزش دانسته و آن را به دليل نپرداختن به برخي موضوعات، الكن و بيپايه ميشمارند.
حال اگر بخواهيم خيلي موشكافانه به مفهوم زوج در سينما بپردازيم، ميتوانيم به اين تعريف يك خطي بسنده كنيم كه زوج، به دو بازيگر روبروي هم گفته ميشود كه بتوانند هارموني خاصي ميان خلق نقشهاي يكديگر برقرار كنند و در ضمن ايفاي فوقالعاده نقششان، نقش قابل توجهي در فروش بسيار خوب فيلم داشته باشند.
با توجه به همين تعريف تك خطي، بسياري از بازيگراني كه شايد به ظاهر در فيلمي ميدرخشند، خط ميخورند و تعداد فوق العاده اندكي باقي ميمانند؛ تعداد اندكي كه در سينما ماندگارند و به نوعي، بر خط و ربطهاي پارتنر مقابل خود، بيشتر از خود او واقفند.
اكران فيلم «زندگي خصوصي آقا و خانم ميم» و معرفي حميد فرخنژاد و مهتاب كرامتي به عنوان زوج جديد سينماي ايران سبب شد تا بخواهيم سيري بر تطور مفهوم زوج در سينماي پس از انقلاب كشورمان داشته باشيم.اما قبل از پرداختن به اين 10 زوج سينمايي، توضيح زير را مطالعه فرمائيد.
در سينماي ما بازيگران پركار بسياري وجود دارند كه طبيعتاً در كارنامه خود، با بازيگران بسياري همبازي شدهاند بنابراين تعدد همبازي شدن با يك بازيگر، ملاك انتخاب ما نبوده و ماندگاري نقشهايي كه اين دو بازيگران رو در روي يكديگر خلق كردهاند، مورد نظر است به عنوان مثال بازيگراني چون امين حيايي، نيكي كريمي، باران كوثري، بهرام رادان و شهاب حسيني، جزو بازيگران پركاري هستند كه تقريباً با تمام بازيگران جنس مخالف خود، همبازي شدهاند ولي به دلايلي از جمله ضعف بازيگر نقش مقابل آنها، نتوانستهاند يك زوج رؤيايي و در خدمت احساس و منطق را به مخاطب معرفي كنند، بنابراين اين بازيگران و بازيگران اينچنيني از ليست 10 موردي ما خط خوردهاند.
از ديگر سو ما در اين گزارش، نامي از زوج ابوالفضل پورعرب و نيكي كريمي به ميان نميآوريم چرا كه نقشآفريني اين دو، تنها به يك فيلم ختم شد و بيشتر تلاش كرديم تا گزينههايي كه از اهميت بيشتري برخوردار بودند را در اين ليست قرار دهيم.
حال با هم نگاهي خواهيم انداخت به 10 زوج سينماي پس از انقلاب ايران:
1.خسرو شكيبايي و بيتا فرهي
توفاني كه فيلم «هامون» به پا كرد، فارغ از تمام ارزشهايي كه با خود به همراه داشت، يك ابر ستاره مرد و يك ستاره زن را به سينماي ايران معرفي كرد.اين زوج، نخستين زوج سينماي ايران پس از انقلاب بودند كه به مردم معرفي شدند.«هامون» در زماني كه دوران سازندگي در ايران شروع شده بود و جو روشنفكري در ميان مردم عموميت يافته بود، ساخته و اكران شد.
داريوش مهرجويي با نگارش زندگي يك زوج روشنفكر، بهترين طريق همذات پنداري را براي مخاطب آن دوران فراهم آورد و بدين ترتيب «هامون»، به يكي از بهترين ساختههاي تمام عمر سينماي ايران تبديل شد.خسرو شكيبايي و بيتا فرهي علاوه بر «هامون»، در دو فيلم ديگر نيز با يكديگر همبازي شدند.«بانو» كه هاموني زنانه بود و «كيميا» كه هر دو اين فيلمها توانست هم در گيشه و هم در خاطر مردم جاودانه شود اما داستان توفيقات بيچون و چراي «هامون» هرگز تكرار نشد.بيتا فرهي پس از مرگ خسرو شكيبايي گفت: «بهترين خاطراتي كه من در سينما دارم با حضور خسرو شكيبايي بوده است.»
.
.
.